Door het wisselen van het IP werkte het FQDN van de 3CX installatie niet meer. Deze is ingesteld via een my3cx.nl adres en deze wordt beheerd door 3CX. De free versie hier gebruikt wordt, heeft geen mogelijkheid om het IP te wisselen. In veel gevallen wordt een herinstallatie wordt hiervoor geadviseerd.
Nou is dat wat lastig, omdat de machine in een ander pand staat en momenteel wat lastig bereikbaar is. Daarnaast is dit een headless systeem. Het was even te overwegen om een VM omgeving op deze machine te zetten voor de toekomst, maar ook dit kost nog wat extra tijd en daarvoor moet ik alsnog bij de fysieke machine kunnen komen.
Intussen werkt de telefoon dus niet meer. De portal is via het nieuwe IP nummer wel bereikbaar, maar de app's gebruiken het FQDN. Na wat zoek werk vond ik wel het een en ander. De 3cx installatie is gebaseerd op Debian en er kan via ssh ingelogd worden. De 3cx webtool is overigens in .Net geschreven. Misschien andere delen ook wel, maar daar heb ik niet naar gekeken. In dit specifieke geval is de 3CX ISO gebruikt voor de installatie. Het is ook mogelijk om zelf Debian te installeren om vervolgens de installatie pakketten toe te voegen. Ook heb ik wel eens wat gezien over het draaien van 3CX in Docker, maar dat wordt volgens mij afgeraden door 3CX zelf.
Ik dacht dat het misschien mogelijk was om via dpkg-reconfigure
de installatie wizard weer te starten. Dit heeft helaas geen effect verder. Hiermee zijn (denk ik) de configuratie bestanden hersteld op basis van de eerder gebruikte SetupConfig.xml
. Ik ondekte ook nog dat via het onderstaande commando de web installatie wizard gestart kan worden:
/usr/lib/3cxpbx/PbxWebConfigTool -p /usr/share/3cxpbx/webconfig -nobrowser -port 5016
3CX zet behoorlijk strikt de firewall op het systeem, dus de gebruikt poort moet nog wel even open gezet worden. Maar ook dit commando heeft niet het gewenste effect omdat de services van 3CX nog draaien en dan zijn poorten in gebruik enzo.
Hierna vond ik het onderstaande commando ergens in een blog:
/usr/sbin/3CXWizard --cleanup
Via deze route worden alle services stop gezet en wordt de wizard weer gestart, zoals bij de initiële installatie. Hiermee kan je dan ook een schone installatie maken. Als je hierna de backup weer terug zet, is alles weer hersteld als daarvoor, behalve dat hij nu het nieuwe IP nummer gebruikt.
De stappen om te nemen om het IP nummer te herstellen:
3cxWizard
met de --cleanup
optie op de machine via de terminal.SetupConfig.xml
bestand. Mocht je de originele nog hebben van de eerdere installatie, dan werkt dit vermoedelijk ook./var/lib/3cxpbx/Instance1/Data/Backups
.De conclusie is dan ook dat 3CX met de free versie je een aantal features afhoud, wat hun goed recht is natuurlijk. Maar het systeem is wel zodanig opgezet dat het installeren en herstellen van een installatie heel simpel werkt.